Olen tässä blogissa vuosien varrella kirjoittanut useasti ratafiilien kiskomaniasta. Eli erilaisia ratoja ja kiskoja pitäisi saada joka paikkaan kustannuksista ja asiakkaiden palvelusta piittaamatta.
Tässäkin kunnostautuu jälleen Jan VAPAAVUORI, joka Lauri LYLYn kanssa ponnekkaasti esittää uuden raiteen ja radan rakentamista Tampereelta lentokentän kautta Helsinkiin. Huippua tässä 2-3 GEUR hankkeessa edustaa uusi oikorata lentokentältä Hesaan. Juuri kun rata Helsingistä lentokentälle on saatu toimintaan, niin eiköpä Vapaavuori jo esitä suorempaa uutta rataa.
Tallinnan tunneli ja jäämeren rata ovat aivan huuhaa-hankkeita. Eivätkä muutkaan kiskomaaniset ratahankkeet toteudu ainakaan 10 vuoteen. Ei Espoo-Lohja-Turku eikä edes Espoon kaupunkirata (joka on valtion ja helsinginseudun välisen tuoreen MAL-sopimuksen hännillä sijalla 19).
Luulisi ratafiilien vähän rauhoittuvan mm Hesan länsimetron tuoreiden kokemusten myötä. Enemmistön matka-ajat pitenivät, ja silti metroon on tungosta, koska asukasmitoitus oli kymmenen vuoden takaa (sanoo HSLn Eero Anttila Länsiväylässä)! Lopulta 18.01.2018 HSL sanookin, että matkustajamäärät olikin laskettu väärin (sic), ja oikea luku onkin 50,000 eikä 75,000; ennustettu luku oli 60,000.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi.