8.2.2018

Vapaavuoren hankkeet vastatuulessa

Kaupunkibulevardit: HHOn päätös 05.02.2018 pudottaa pohjan pois Helsingin yleiskaavalta. Kaupunkibulevardit Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä todettiin lain ja maakuntakaavan vastaisiksi. Vapaavuoren mukaan Tuusulanväylän ja Itäväylän bulevardisoinnilla tullaankin hyvin toimeen, kun rakennetaan Malmin lentokenttä.
Vuokraturvan toimitusjohtajan Timo Metsälän mukaan Helsinki uhkaa nyt Vantaan itsenäisyyttä: "Vantaan ja Sipoon raja ei ole ennenkään ollut Vapaavuorelle pyhä. Helsinki käyttää juuri niin paljon voimaa kuin tarvitaan. Kuten aina ennenkin". Vilkaise myös http://energiatyhmyrit.real.fi/2016/05/kaupunkibulevardeille-voimakasta.html.
Kun samalla kiellettiin Vartiosaaren asuttaminen, panee tämä myös Kruunusiltojen rakentamisen kyseenalaiseksi.

Tallinnantunneli: Eilen valmistuneen virallisen selvityksen mukaan Helsinki-Tallinna-tunnelin hinta onkin noussut heti kaksinkertaiseksi. Seuraavassa muutama havainto ja vertaileva kommentti asiasta:
  • Pituus 103 km (Chunnel 50.5 km)
  • Syvimmillään 220 m merenpinnan alapuolella  (Chunnel 115 m)
  • Valmis 2040 (Vesterbackan tunneli 2024; Chunnel 1994)
  • Hinta-arvio 20 GEUR (Vesterbackan tunneli 15 GEUR)
  • Rahoitus Suomi, Viro, EU (Vesterbackan tunneli yksityinen rahoitus Kiinasta etc)
  • Liikennetuki 280 MEUR pa 40 vuodeksi, eli yhteensä 11.2 GEUR
  • Junan nopeus 200 km/h (Chunnel 160 km/h)
  • Matkustajamäärä 2050  23 miljoonaa (Chunnel nyt 10 miljoonaa)
  • Tavaramäärä 1 Mton (Saimaan kanavan tonnimäärä on paljon suurempi; Chunnel 23 Mton)
  • Lippuhinnat one way: 18 EUR/hlö, 70 EUR/auto (Tallink alk 15 EUR/hlö, 16 EUR/auto)
  • Anne BERNER: "Jäämereltä Euroopan sydämeen" (sic)
  • Jan VAPAAVUORI panee paremmaksi: "Välimerelle ja Mustallemerelle" (entäpä Kaspianmeri?)
  • EU:n liikenteen ja liikkumisen pääosaston DG MOVEn johtaja Herald Ruijters”Nyt Helsingin ja Tallinnan välillä on hyvä laivayhteys ja komissio rahoittaa projekteja, jotka parantavat meriyhteyttä taaten nopeammat, suuremman kapasiteetin ja yhdistettävyyden palvelut. Tunneli  ei toisi uutta yhteyttä eikä parantaisi merkittävästi nyt olemassa olevaa kaupunkien välistä yhteyttä”. [rl]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita tähän mielipiteesi.