Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
Tavoitteena
lähes 0-energiarakennukset. Voimaan 2017, rakennuslupiin 2018, rakentamiseen
2020 alkaen.
115 a §
Lähes nollaenergiarakennus: Lähes
nollaenergiarakennuksella tarkoitetaan rakennusta, jolla on erittäin korkea
energiatehokkuus. Vähäinen energian määrä olisi hyvin laajalti katettava
uusiutuvista lähteistä peräisin olevalla energialla, mukaan lukien paikan
päällä tai rakennuksen lähellä tuotettava uusiutuvista lähteistä peräisin oleva
energia.
117 g §
Energiatehokkuus: Energiatehokkuutta
määritettäessä eri energia-määrät muunnetaan yhteenlaskettavaan muotoon energiamuotojen
kertoimien avulla.
Edellä
sanottua ei kuitenkaan sovelleta mm rakennukseen, jonka kerrosala on alle 50
m2 eikä loma-asumiseen tarkoitettuun asuinrakennukseen, joka on tarkoitettu
käytettäväksi vähemmän kuin neljän kuukauden ajan vuodessa;Energiatehokkuutta on parannettava myös korjaus- ja muutostyön yhteydessä, jos se on teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa.
Säädösten vaatimustason asettamisessa lähtökohtana on, että investointien tuottamat hyödyt olisivat asuinrakennuksissa 30 vuoden ja muissa rakennuksissa 20 vuoden tarkastelujaksolla investointikustannuksia suuremmat.
- Koko rakennuskannan osuus nykyisestä energian loppukäytöstä Suomessa on noin 40 %.
- Pientalot ovat vuosittaisella energiantarpeella mitattuna uudisrakennusten merkittävin rakennustyyppi, vastaten noin 47 % lämmitysenergian ja sähkön käytöstä. Toisiksi suurin ryhmä on asuinkerrostalot, joiden osuus uudis-rakennusten energiantarpeesta on 28 %. Lopuista rakennustyypeistä energiaa käyttävät eniten liikerakennukset, 12 % ja toimistorakennukset, 5 %.
- Nykylainsäädännön mukainen vuosittainen energiankulutus tarkastelluilla rakennuksilla on yhteensä noin 460 GWh. Arvioidut vähenemät, yhteensä noin 83 GWh eli 18 %.
- Keskimääräisen suomalaisen hiilidioksidipäästöt vuonna 2013 olivat 9,8 ton vuodessa, josta asumisen osuus oli 3,5 ton vuodessa. Ehdotetun lainsäädännön mukaiset päästövähennykset olisivat 86 000 ton hiilidioksidia vuodessa ja
vastaisivat nykytilanteessa siis noin 25 000 ihmisen asumisen päästöjä.
3 § Rakennuksen laskennallinen
ostoenergiankulutus: Rakennuksen laskennallinen ostoenergiankulutus koostuu
lämmitys-, ilmanvaihto-, jäähdytys- ja viilennys-järjestelmien sekä
järjestelmien apulaitteiden, kuluttajalaitteiden ja valaistuksen energiamuodoittain
eritellystä energiankulutuksesta, josta on vähennetty rakennukseen kuuluvalla
laitteistolla ympäristöstä vapaasti hyödynnettävissä olevasta energiasta otettu
energia
4 § Energiatehokkuuden vertailuluku: Vertailuluku (E-luku), jonka yksikkönä käytetään kWhE/(m2 a), on energiamuotojen kertoimilla painotettu rakennuksen laskennallinen ostoenergiankulutus rakennuksen lämmitettyä nettoalaa kohden vuodessa.
- Rakennukselle sen pääasiallisen käyttötarkoitusluokan mukaisesti määritetty energiatehokkuuden vertailuluku ei saa ylittää seuraavia raja-arvoja (kWhE/(m2 a)); tässä vain osa:
- RakennusNettoala (m2)Vaatimus nytVaatimus uusiKiristysPienet asuin-rakennukset<8585-120120-150150-600>600Rivitalo & 2-kerr.na204204-162162-131130150>140140140-110110-9292105na31 %31-32 %32-30 %29 %30 %Asuinkerrostalot1308237 %
- Valtionevoston asetuksella määrätään rakennuksissa käytettävien energiamuotojen kertoimien lukuarvoista erikseen seuraavasti:
- EnergiamuotoKerroin nytKerroin uusiMuutosSähkö1.701.20-29 %Kaukolämpö0.700.50-29 %Kaukojäähdytys0.400.28-30 %Fossiiliset pa1.001.000 %Uusiutuvat pa0.500.500 %
- Rakennuksen vaipan eri osien U-arvot pysyvät ennallaan.
- Ilma-ilmalämpöpumpun tuottamasta energiasta laskelmissa hyväksyttävä määrä nousee 1 000 ð 3 000 kWh/a. Vastaavasti varaavan takan hyväksyttävä energiamäärä nousee 2 000 ð 3 000 kWh/a.
- LTO vuosihyötysuhteen vertailuarvo nousee 45 ð 55 %, ja iv-järjestelmän ominaissähkötehon enimmäisarvoa kiristetään.
- Muihin vaatimuksiin, vertailuarvoihin, määrityksiin ja laskennan lähtötietoihin tulee vain vähäisiä tarkistuksia. Jopa eri vyöhykkeiden säätiedot säilyvät ennallaan.
Tämä
asetus koskee uuden rakennuksen sisäilmaston ja ilmanvaihdon suunnittelua ja
rakentamista. Asetus on radikaali muutos aikaisempaan: Sisältää vain
perusperiaatteet 11 sivulla.
3 § Sisäilmaston suunnittelu ja rakentaminen:
Rakennuksen suunnittelussa ja rakentamisessa on otettava huomioon seuraavat
rakennuksen sisäilmastoon vaikuttavat tekijät: 1) sisäiset kuormitustekijät
kuten lämpö- ja kosteuskuormitus, laitteet, valaistus, henkilökuormat,
melulähteet, prosessit, rakennusmateriaalien päästöt sekä muut rakennuksen
käyttöön liittyvät epäpuhtaudet; 2) ulkoiset kuormitustekijät kuten sää- ja
ääniolot, ulkoilman laatu ja muut ympäristötekijät; 3) sijainti ja
rakennuspaikka.
Eräitä havaintoja ja kommentteja
- Nytkään ympmin ei esitä mitään laskelmaa kiristyvien vaatimusten vaikutuksesta rakennuskustannuksiin, takaisinmaksuajoista puhumattakaan!
- Omakotitaloille asetetaan pitkä 30 vuoden takaisinmaksuaikavaatimus, mutta valtion omille rakennuksille vain 20 vuotta, vaikka EPBD-direktiivi vaatii 30 vuotta.
- Vaikka valmisteluaineistossa on hyvin selvitelty kiristyksen vaikutusta CO2-päästöihin, lopullisessa tekstissä siitä ei näy jälkeäkään, toisin kuin monessa muussa EU-maassa.
- Kuten yllä jo sanotusta näkee, on kiristyksen vaikutus CO2-päästöihin mitätön; edustaahan se vain 0.14 % Suomen päästöjen kokonaismäärästä 60.6 Mton (CO2e / 2013).
- Energiatehokkuuden vertailuluvut (E-luvut) kiristyvät peräti 30 %, kouluissa jopa >50 %! Tästä huikeasta kiristyksestä ympmin aineisto on hiljaa.
- Yksiaineinen massiivinen seinärakenteen plus painovoimaisen ilmanvaihdon toteuttaminen käytännössä mahdotonta. Vain hirsirakenteita koskeva vertailuluvun lievennys koskemaan kaikkia yksiaineisia, massiivisia seinärakenteita?
- Energiamuotojen kertoimet perustuvat periaatteessa edelleen primäärienergiaan. Luvut ovat kuitenkin etääntyneet reaalimaailmasta (valmisteluaineistossa esim sähkön oikein laskettu kerroin on 2.2, mutta nyt 1.2).
- Sähkön kertoimen laskeminen 1.7 ð 1.2 on tervetullut. Jos oikeasti oltaisiin huolissaan ilmastomuutoksesta, energiamuotojen kertoimet laskettaisiin niiden CO2-päästöjen perusteella. Kun Suomessa yli 2/3 tuotetusta energiasta on päästötöntä, olisi oikea sähkön kerroin vain 0.3 (erilaisilla tehoalue- ja marginaalitarkasteluillakin jää alle 0.6).
- Rakennuksessa tuotettua ja verkkoon syötettyä uusiutuvaa energiaa (eg myytävää aurinkovoimaa) ei saa lukea hyödyksi rakennuksen energiatehokkuuslaskelmassa. Tätä energiaa ei myöskään saa myydä naapurille! Syyllinen on sähköyhtiöiden lobbaama sähkömarkkinalaki, joka estää hajautetun sähköntuotannon ja sitä tukevan nettolaskutuksen.
- Ilma-ilmalämpöpumpun energian parempi huomioonottaminen laskelmissa on tervetullut, pitkään vaatimani muutos.
- Entinen asuntomin Jan VAPAAVUORI esitti järjettömän suuria kiristyksiä U-arvoihin 2010 määräyksiin; ne jäävät nyt lopullisesti historiaan. Samoin käy uusiutuvan omavaraisenergian vaatimukselle samalta ajalta. Ja vielä sekin Vapaavuoren vaatimus, että Helsingin kivihiilellä tuotettu kaukolämpö olisi uusiutuvaa energiaa (sic).
- Sisäilmastomääräyksissä olisi ollut paikallaan lähestyä asiaa seuraavasti: sisäympäristö ð sisäilmasto ð sisäilma. Silloin kaikki asumiseen ja sisällä työn tekemiseen liittyvät asiat tulisivat käsitellyiksi
- Jo nykyisten energiamääräysten aikana pakollinen ilmanvaihto johtaa Suomen talvessa sisäilman suhteellisen kosteuden romahtamiseen <20/10 %. Tämä on epäterveellinen ja haitallinen kuivuus. Uudet sisäilmastovaatimukset kuitenkaan eivät vieläkään sisällä kosteuden takaisinottoa LTOsta, vaikka Saksa olisi hyvä esimerkki. Oikeasti pitäisi säätää:
- (1) Sisäilman suhteellisen kosteuden ohjearvo, asunnot ja toimistot: RH=30-60 % (T=20-24 C)
- (2) Vaatimus: kosteuden talteenotto - KTO >55 % (kesäaikaan pois päältä kuten LTO nyt),
- EUn komissio puuttunut kanteellaan ja kirjeellään Suomen puutteellisiin määräyksiin. Mm siihen, että määrittely ”teknisesti, taloudellisesti ja toiminnallisesti toteutettavissa” esiintyy vain MRLn perusteluissa. Tähän ilmiselvään laittomuuteen yritin aikanaan saada korjausta, turhaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi.