Nyt Tilastokeskus teki selvityksen pääkaupunkiseudun kolmen suuren kunnan asukkaiden työmatkojen pituuksista. Se tyrmää täysin uskomuksen siitä, että "kaikki" käyvät töissä Helsingissä. Itse asiassa työmatkojen pituuksissa on vain yhden kilometrin eli alle 10% ero Hesalaisten hyväksi Espoon ja Vantaan työmatkalaisiin verrattuna. Jälleen pohja pois vyöhykemallilta (katso Jukka Heinosen väitöskirja, kirjoitukseni 28 Mar 2012).
Economic, environmental & societal impacts for sustainable society.
Specialties: energy, carbon footprint and life cycle costing. © Villa Real ®
21.7.2014
Tilastokeskus: Pohja pois vyöhykemallilta
ERA17-tekijät sanoivat, että "meidän silmämme aukesivat Australiassa". Sieltä he löysivät Urban Growth Boundary-mallin eli kaupunkikehityksen vyöhykemallin, jolla voisi
säädellä kaupunkien yhdyskuntarakennetta. Tavoitteena on yhdyskuntarakenteen tiivistäminen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Malli perustuu pitkälti henkilöautolla tapahtuvan työ/asiointimatkaliikenteen määriin; mitä kauempana keskustasta asut, sitä suuremmat päästöt. Entinen asuntoministeri Jan VAPAAVUORI esittikin jopa pakkotoimia asian eteenpäin viemiseksi, ja Suurhelsinki pystyyn.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi.