17.6.2023

SUOMI-RATA KESKEYTETÄÄN - TURUN OIKORATAAN 460 MEUR

Olen vuosien ajan kirjoitellut ratamafiaa vastaan ja osoittanut kaikkien suurten ratahankkeiden (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) yhteiskunta-taloudellisenkin kannattamattomuuden. Eilen julkistettu Orpon hallituksen ohjelma sentään keskeyttikin kalleimman oikoratahankkeen. Ohjelman mukaan "Suomi-radan valmistelu keskeytetään. Jäljellä olevat varat palautetaan omistajille." 

Sen sijaan Orpon lemmikki hyväksyttiin seuraavin sanoin: "Valtio toteuttaa Turun tunnin juna -hankkeen, joka käsittää Espoo–Salo-oikoradan rakentamisen ja Salo–Kupittaa-yhteysvälin parantamisen. Rakentaminen käynnistyy Espoo–Lohja ja Salo–Kupittaa-yhteysväleillä. Rakentamisvaihetta varten valtio varautuu osana investointi-ohjelmaa pääomittamaan rahoitusta kokoavaa yhtiötä, jonka osakkaina voivat valtion lisäksi olla kunnat."

Ja "Itäradan hankeyhtiön toiminta jatkuu."

Seuraavassa taulukossa näytän eri ratahankkeille esitetyt investointirahat:

Rata

Investointi (MEUR)

Suomi-rata Helsinki-Tampere

0

Lentoradan suunnittelu

43

Turun Tunnin juna -yhtiön pääomittaminen (Espoo–Lohja & Turku–Salo)

460

Espoon kaupunkirata

179

Rantaradan kehittäminen

80

Pääradan kehittäminen Helsinki–Tampere, Liminka–Oulu-kaksoisraide, Tornio–Kolari -radan sähköistäminen

535

Karjalanradan kehittäminen Luumäki–Imatra 2. vaihe

215




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita tähän mielipiteesi.