Seuraavassa muutamia poimintoja paperista:
- Ensin rakennettava Espoon kaupunkirata: Suunnitelma on valmis, kustannusarvio 0.3 GEUR.
- Ensin rakennettava lentorata Helsingistä suoraan lentokentälle: Ei suunnitelmia, kustannusarvio 1.7 GEUR.
- Sitten pisararata: Yleissuunnitelma olemassa, kustannusarvio 1.9 GEUR.
- Aikataulu: Kaikki pitäisi saada valmiiksi 10-12 vuodessa (Koreassa ja Kiinassa nämä tehtäisiin 2-3 vuodessa).
- Pisararata ei paranna seudullisia joukkoliikennematkoja, vaan voi jopa lisätä henkilöautomatkoja. Espoo voittaa, Vantaa häviää.
- Selvityksessä vain sanotaan, että "kaukoliikenteen saamien hyötyjen tulisi olla merkittäviä, jotta ne kattaisivat investointikustannukset". Selvää onkin, että hanke on liiketaloudellisesti kannattamaton, mutta sitä se epäilemättä on myös yhteiskunnallisesti tarkasteltuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi.