St1n
omistajan Mika Anttosen järkevät ja realistiset näkemykset energiasta ovat
tuttuja. Niistä hän puhuu myös Talouselämän haastattelussa. Tässä esitän vain
hänen sanomansa (uusiutuvan) sähkön varastointiongelmaan liittyen:
Akustot on juuri kilpailutettu
kansainvälisesti St1:n ja S-ryhmän tuulivoimayhtiön TuuliWatin tuulipuistoon. ”Hinta
pyöri tasolla 1 000 euroa kilowattitunti. Teslaa johtava Elon Musk on sanonut,
että sähköakun hinta tulee menemään ihan pian autoissa tasolle 100 euroa
kilowattitunti”, Anttonen sanoo. Hän on laskenut paljonko maksaisi akusto,
johon voisi varastoida prosentin Suomen sähköstä (kokonaiskulutus = 85 TWh): nykyhinnalla 850 miljardia
euroa. Muskin lupaamalla hinnalla 85 miljardia. Jo se on kymmenen Olkiluoto
kolmosen hinta!
PS: EWE-sähköyhtiö tutkii mahdollisuutta toteuttaa jättimäinen sähkövarasto Berliiniin. Tavoitteena on rakentaa virtausakku, jonka teho olisi 120 MW. Tämä maailman suurin akku varastoisi sähköä 700 MWh. Tämä kattaisi kuitenkin Suomenkin sähkönkulutuksesta häviävän pienen osan eli 0.0008 % (sic).
Suomen suurin sähkövarasto on Fortumin Järvenpään biovoimalan yhteydessä. Järvenpään varastossa on runsaat 6000 litiuminonikennoa, ja nimellisteho on 2 MW ja varastointikapasiteetti 1 MWh.
PS: EWE-sähköyhtiö tutkii mahdollisuutta toteuttaa jättimäinen sähkövarasto Berliiniin. Tavoitteena on rakentaa virtausakku, jonka teho olisi 120 MW. Tämä maailman suurin akku varastoisi sähköä 700 MWh. Tämä kattaisi kuitenkin Suomenkin sähkönkulutuksesta häviävän pienen osan eli 0.0008 % (sic).
Suomen suurin sähkövarasto on Fortumin Järvenpään biovoimalan yhteydessä. Järvenpään varastossa on runsaat 6000 litiuminonikennoa, ja nimellisteho on 2 MW ja varastointikapasiteetti 1 MWh.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi.