Ajoneuvovero nousee - bensan säästäjä maksaa: miksi TraFi valehtelee?
Paljon on kirjoitettu autoveron tuoreesta uudistuksesta. Kokonaan vaille huomiota ja julkista keskustelua on jäänyt sen sijaan ajoneuvoveron hallitsematon nousu ensi vuoden alusta. TraFi:n tuoreen tiedotteen 1/2012 mukaisesti CO2-päästöön perustuva vuotuinen ajoneuvovero nousee jopa kaksinkertaiseksi nykyisestä:
- CO2-päästö 100g/km = bensapihi pikkuauto, hybridi; +103%
- CO2-päästö 145g/km = ensirekist. autot 2011 keskiarvo; +52%
- CO2-päästö 200g/km = edustusauto, katumaasturi; +36%
Tiedotteessaan TraFi sanoo, että "Ajoneuvoveron perusveron muutoksella kannustetaan valitsemaan mahdollisimman vähän polttoainetta kuluttavia automalleja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja energian säästämiseksi." Tämä on selvää valehtelua! Oikeastihan käy juuri päinvastoin, eli mitä vähemmän kulutat bensaa ja tuotat päästöjä, sitä enemmän vuotuinen ajoneuvoverosi nousee.
Onkohan tämä uutta suomalaista energia- ja ilmastopolitiikkaa?
Tekniikan maailmassa olleeseen vastaavaan juttuuni liikenneministeri Merja KYLLÖSEN 05 Aug 2012 lähettämä vastaus-email seuraavassa:
VastaaPoista"Hei
Tämä on juuri niitä isoja tekijöitä, jonka vuoksi haluaisin remontoida uuteen uskoon koko suomalaisen liikenteen hinnoittelun. En sillä ajatuksella, että tehtäisiin uusia maksuja/veroja entisten päälle, vaan laitettaisiin koko homma uuteen muotoon ja ennen kaikkea huomioitaisiin vähäpäästöisyys ja uudet käyttövoimat, joita tulevaisuudessa pitäisi olla enemmän käytössä. Hankaluus tässä kautta aikojen on ollut se, että vain valtiovarainministeriö yksinään, ilman mitään neuvotteluja on vastannut koko liikenteen maksuista ja verotuksesta. Trafi lähettää verolaput, mutta päätökset tehdään VM:ssä ilman sen laajempaa yhteiskunnallista tarkastelua ja vaikutusanalyysia.
yt.Merja"