1.7.2012

Ajoneuvovero nousee - bensan säästäjä maksaa: miksi TraFi valehtelee?

Paljon on kirjoitettu autoveron tuoreesta uudistuksesta. Kokonaan vaille huomiota ja julkista keskustelua on jäänyt sen sijaan ajoneuvoveron hallitsematon nousu ensi vuoden alusta. TraFi:n tuoreen tiedotteen 1/2012 mukaisesti CO2-päästöön perustuva vuotuinen ajoneuvovero nousee jopa kaksinkertaiseksi nykyisestä:
  • CO2-päästö 100g/km = bensapihi pikkuauto, hybridi; +103%
  • CO2-päästö 145g/km = ensirekist. autot 2011 keskiarvo; +52%
  • CO2-päästö 200g/km = edustusauto, katumaasturi; +36%
Tiedotteessaan TraFi sanoo, että "Ajoneuvoveron perusveron muutoksella kannustetaan valitsemaan mahdollisimman vähän polttoainetta kuluttavia automalleja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja energian säästämiseksi." Tämä on selvää valehtelua! Oikeastihan käy juuri päinvastoin, eli mitä vähemmän kulutat bensaa ja tuotat päästöjä, sitä enemmän vuotuinen ajoneuvoverosi nousee.
Onkohan tämä uutta suomalaista energia- ja ilmastopolitiikkaa?

Hillary CLINTON's project

Climate & Clean Air Coalition: USAn ulkoministeri piti esitelmän keskiviikkona 27 Jun 2012 ympäristöasioista. Kaatosade ja salamointi (light bombs) ryyditti puhetta suurlähettilään pihalle pystytetyssä teltassa. Erityisesti hän kertoi uudesta projektistaan Climate & Clean Air Coalition, johon Suomikin on nyt liittymässä. Min Ville NIINISTÖ antoikin ylistävät kiitokset USAn vihreälle leadershipille (sic).

Pollutants that are short-lived in the atmosphere such as methane, black carbon and hydrofluorocarbons (HFCs) together account for approximately one-third of current global warming, have significant impacts on public health, the environment, and world food productivity. Secretary of State Hillary RODHAM CLINTON 16 Feb 2012 announced the Climate and Clean Air Coalition to reduce short-lived climate pollutants, a new global initiative to seize the opportunity of realizing concrete benefits on climate, health, food and energy resulting from reducing short-lived climate pollutants. The coalition will focus efforts on reducing black carbon (soot), hydrofluorocarbons (HFCs), and methane. The founding coalition partners are Bangladesh, Canada, Ghana, Mexico, Sweden, and the United States, together with the UN Environment Programme (UNEP).

Note: In addition to carbon dioxide (Global Warming Potential - GWP = 1), the other five greenhouse gases, methane (IPCC AR4 2007: GWP = 25 over 100 years), nitrous oxides (298), hydrofluorocarbons (14,800), perfluorocarbons (1,430) and sulphur hexa-fluoride (22,800) may be converted to the equivalent CO2.

Solid-State Lighting for electronic walls: USAn suurlähettiläs Bruce J ORECK kertoi rakenteilla olevasta Innovation Centeristä, joka on osa hänen johtamaansa lähes 100 maassa aktiivista the League of Green Embassies. Kiinnostava oli hänen näytekappaleen kera esittelemänsä Solid-State Lighting for electronic walls and ceilings, joka tullaan asentamaan uuteen taloon. Kyseessä on juuri markkinoille tuleva seinäpinnan ja valaistuksen yhdistävä järjestelmä, jonka kehittämisessä on mukana mm Osram.

The ceiling and walls consist of thin LED-lighted panels that snap in and out of a modular electrical grid and provide different lighting distributions, including general, task, accent and decorative. The wall panels are composed of an LED lighting fixture, a controller, and a hook that can be used for electrical connection, which runs at 24V DC. The lighting fixtures are controlled by a wireless switch, and all components are integrated into the wall grid system. The power to the grid is provided from a power module through normal wires. The lighting panel can be placed at any location on the grid. The panel surface seems to be cool and with no heat radiation.

28.4.2012

Vapaavuori tyrii jälleen

Jo presidentinvaalien alla 2006 Jan VAPAAVUORI onnistui pelottelemaan pääkaupunkiseudun kokoomuslaiset äänestäjät vaatimalla neljän kaupungin pakkoliitosta. Myöhemmin, toimiessaan asuntoministerinä hän mm vaati Helsingin kivihiilellä tuotetun kaukolämmön lukemista uusiutuvaksi energiaksi. Kun tällä viikolla Ilkka KANERVA sai yli vuoden tuomion lahjusten ottamisesta, niin eiköhän Vapaavuori mennyt häntä puolustelemaan ja vaatimaan jopa lainsäädännön rukkaamista.

Tähän apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma KALSKE sanoi 26 Apr 2012: "Ihmettelen suuresti sitä, että juuri nyt - kesken oikeusprosessin - päähallituspuolueesta ja pääministeripuolueesta herätetään kysymys siitä, tulisiko lahjussäännöstöä tarkistaa. Pidän tilannetta pöyristyttävänä."

30.3.2012

Energiamääräykset etenevät

Seuraavassa yhteenveto Motivan tämänpäiväisessä energiatehokkuus-seminaarissa pidetyistä esityksistä:

Mika VUOLLE
Tiekartta puuttuu
Uudisrakentaminen 2012:
  • D2 ja D3 ovat valmiina ja astuvat voimaan 01 Jul 2012
  • Luonnokset rak.määr. C4 ja D5 ovat lopullisia ja ovat tulossa ulos YmpMin ohjeina
  • Lähes 0-energiamääärykset voimaan 2019 julkiset rak. ja 2021 kaikki
  • ERA17 mukaisista kireämmistä tavoitteista ei sanonut sanaakaan
Energiatodistus:
  • Vain 1 ja sama todistus kaikille
  • Standardikäytön mukainen laskennallinen; ei siis mitattu tms
  • Pohjana D3 mukainen E-luku
  • Voimassa 10 vuotta
  • Ohjelmille & tekijöille vaatimukset ja valvonta (nythän energiatodistuksen uudisrakennukselle voi tehdä kuka vaan miten vaan)
  • Laki eduskuntaan ennen kesälomia
  • Voimaan?
Jyrki KAUPPINEN
Energiaremonttimääärykset:
  • Ohjeena kustannustehokkuus (hyvä!); siis remontti-investoinnista johtuva energiakustannussäästöjen nykyarvon (NPV) pitää olla positiivinen ainakin asetuksen Cost Optimal mukaisessa ajanjaksossa (30a asunnot ja julkiset rak, 20a kaupalliset rak.)
  • EPBD-direktiivin mukaan tultava voimaan 09.01.2013 julkiset rak. ja 09.07.2013 kaikki
  • Luonnoksia MRLn muuttamisesta, asetuksista ja ohjeista ei vielä ole
  • Cost Optimalin vaatimat laskennat alustavasti tekeillä (VTT, HUT, TUT): sanoi joissakin EU-maissa tehdyn NPV-laskelmat kymmenistätuhansista rakennuksista (oikeasti, ehkä kymmeniätuhansia laskentoja erilaisille remonttivaihtoehdoille...), mutta Suomessa tehtäneen vain muutamasta; vaaditut referenssirakennukset tuskin ehtivät määräyksiin.
  • Ei maininnut lainkaan 25% vaatimusta koko talon korjaamiselle. Puhui kuitenkin osaremonteista kuten, että julkisivuremontit voidaan tehdä sivu kerrallaan, putkiremontit linja kerrallaan etc, jolloin 25% ei ehkä ylity.

28.3.2012

ERA17 vyöhykemallilta putosi pohja pois!

ERA17-tekijät sanoivat, että "meidän silmämme aukesivat Australiassa". Sieltä he löysivät Urban Growth Boundary-mallin eli kaupunkikehityksen vyöhykemallin, jolla voisi säädellä kaupunkien yhdyskuntarakennetta. Tavoitteena on yhdyskuntarakenteen tiivistäminen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Malli perustuu pitkälti henkilöautolla tapahtuvan työ/asiointimatkaliikenteen määriin; mitä kauempana keskustasta asut, sitä suuremmat päästöt. Entinen asuntoministeri Jan VAPAAVUORI esittikin jopa pakkotoimia asian eteenpäin viemiseksi, ja Suurhelsinki pystyyn. Osmo SOININVAARAn mukaan nykyisellään "Helsingin seutu on ympäristörikos."

23 Mar 2012 tarkastettiin Aaalto-yliopistossa väitöskirja The Impacts of Urban Structure and the Related Consumption Patterns on the Carbon Emissions of an Average Consumer, jonka tekijä on Jukka HEINONEN. Väitöskirja osoittaa, että tiiviistä kaupunkirakenteesta ei seuraa pienempiä CO2-päästöjä! Yhdyskuntarakenne vaikuttaa suoraan vain yksityisautoilun päästöihin. Kaikkeen muuhun kulutukseen liittyvät päästöt seuraavat yleistä kulutustasoa; katso seuraava kaavio.
Heinonen sanookin, että vaikka aluerakenteen tiiviydellä saattaa olla hyviä puolia, niin ilmastonmuutoksen suhteen tämä ei ole riittävä eikä edes merkittävä tekijä, eikä sen pitäisi ohjata kaupunkien hiilijohtamista.

13.3.2012

IRTI KOSTEUSFOBIASTA - Kuiva sisäilma on haitaksi ja tuhlaa energiaa

Home on suuri ongelma Suomen kuten monen muunkin maan rakennuskannassa. Syyllinen ei kuitenkaan ole sisäilman kosteus, vaan rakenteiden kastuminen. Homeitiöitä on sisäilmassa kaikkialla, eikä niistä päästä eroon. Ongelma syntyy vasta siitä, kun home alkaa kasvaa rakenteissa. Rakenteet kostuvat/kastuvat pääasiassa seuraavilla tavoilla: sadevesi, vesi/viemärijohtojen ja vettä käyttävien ja tuottavien laitteiden vuodot, kapillaarinen nousu maasta, diffuusio ja paine-erosta johtuva ilmankosteuden kulkeutuminen rakenteeseen.

Vain Suomessa koneellinen ilmanvaihto on pakollinen ja vailla vaatimusta kosteuden palauttamisesta sisäilmaan (esim. Saksassa vaaditaan kosteuden palautus sorptioroottorilla tms. menetelmällä). Sisäilman kosteus menee ulos poistoilman mukana, ja ulkoa otettavan raittiin tuloilman kosteuden määrä on talvella vain murto-osa (2-4g/m3) tarpeellisesta. Tästä seuraa, että uusissa asunnoissa kovilla pakkasilla sisäilman suhteellinen kosteus RH on alle 10%. Kun sisäilman RH on alle 30%, ihmisiä palelee ja he sairastuvat. Samasta syystä uudet kuivanlämpimän ilmanalan syöpäläiset hyökkäävät uusiin asuntoihin. Ja vain Suomessa kiinalaiset kaapit halkeilevat.

Liian kuivassa ilmassa palelee, koska kuivaan ilmaan iholta haihtuva kosteus jäähdyttää ihoa (vie lämpöenergiaa 2.27J/g; ihmisen haihdunta on 100-8,000g/d); samasta syystä kuivassa sähkösaunassa voi lämpömittarin mukaan ottaa yli 100 asteen löylyt. Koettu mukavuuslämpö ei olekaan sama kuin mittarilämpö vaan on monista tekijöistä riippuva näennäinen lämpötila (apparent temperature). Niinpä talvella kun RH=10-20%, niin talo pitää lämmittää mittarilämpöön 24 astetta, jotta asukas tuntisi olonsa 21 asteen mukaiseksi ja mukavaksi (lähdedata: National Oceanic and Atmospheric Administration, US). Nykyisten rakentamismääräysten mukaisissa taloissa asukkaat ja toimistotyöntekijät ovat tämän ilmiön huomanneetkin. Eli, jos mittari talvella näyttää 21 astetta, niin useimmat, ja varsinkin naiset, palelevat ja vetävät villatakkia ylleen; onhan lämpötuntuma vain 18 astetta. Tosin tämä oli suositus vielä 1950-luvulla.

Kuivuudesta seuraava ylilämmittäminen vie tietysti energiaa. Kun talon mittarilämpöä joudutaan nostamaan talvella jopa kolmella asteella 21 asteesta 24 asteeseen, lämmitysenergiaa kuluu vuositasolla 12% enemmän! Syyllinen tähän on Ympäristöministeriö, joka ei ymmärrä asettaa mitään ohjeita tai vaatimuksia sisäilman suhteelliselle kosteudelle.

Terveyden, viihtyisyyden ja tuottavuuden sekä energian säästämisen kannalta Suomen rakentamismääräyksiä tulisi tarkistaa seuraavasti:

(1) Sisäilman suhteellisen kosteuden ohjearvo, asunnot ja toimistot: RH=30-60%
(2) Vaatimus: kosteuden talteenotto - KTO vähintään 45% (kesäaikaan pois päältä kuten lämmön talteenotto - LTO nyt). Tämä on asia, joka täytyy saada esiin rakentamismääräysten uudistamisen seuraavalla kierroksella ( D2; D3 & D5 2015 tms).

Sisäilmastoseminaarissa pidetty esitelmä kokonaisuudessaan löytyy http://onlinebookshop.villareal.fi/.

5.3.2012

HAETKO ENERGIA-AVUSTUSTA?

SITRAn raporteissa, VTTn tutkimuksissa, HESARIn kirjoituksissa etc on todisteltu, että juuri omakotitalot ovat Suomen ilmastoselviytymisen syöpä; puoli miljoonaa väärin (sähkö)lämmitettyä kotia, takat saastuttavat enemmän kuin liikenne etc. Jotta lämmitysenergiaa kuluisi vähemmän, tarkoitukseni on lisätä paritalomme yläpohjan lämpöeristystä 20 cm. Juuri sopivasti tulivat hakuun myös ARAn energia-avustukset 2012. Kaupungin ohjeen mukaisesti kävin läpi 6 monisivuista kaavaketta seuraavin havainnoin (ARA 36d):

Omakotitalo = asuinrakennus, jossa on enintään kaksi huoneistoa.
Omakotitalolle voidaan antaa vain tarveharkintaista avustusta! Hakemukseen pitää liittää mm seuraavat harkitsemista edesauttavat dokumentit:
  • ruokakunnan kaikkien asukkaiden nimet ja henkilötunnukset
  • ruokakunnan kaikkia yli 18-vuotiaita jäseniä koskevat verotuspäätökset
  • työnantajan todistus nykyisistä kuukausituloista ja/tai vastaava todistus nykyisistä eläketuloista ja tapaturma- yms korvauksesta
  • kiinteistöverolippu hakemista edelliseltä vuodelta
  • muut kunnan edellyttämät selvitykset (mitähän...)
Kaiken tämän selvittämisen jälkeen mahdollisesti saisit avustusta 1.50 EUR/m2. Eli jos huoneistoala on esim 150 m2, niin avustus saattaisi olla 225 EUR. Rivitalot etc sen sijaan saavat energia-avustuksen ilman tarveharkintaa!

Oikeasti tein taloyhtiöni hakemuksen kaavakkeella ARA 36b, ilman tarveharkintaa. Saapa nähdä, mitä siitä seuraa...

23.2.2012

Mitä tekee Ympäristöministeriö?

  • YmpMinssä on meneillään mm seuraavat sääntelykehitykset: (1) Uusi energiatodistus (nykyinen susi), (2) Energiaremonttimääräykset (kokonaan uusi Suomessa) ja (3) Barroson ukaasi Cost Optimal (ennenkokematon työkalu). Nämä kaikki liittyvät elimellisesti toisiinsa sekä sisällöllisesti että aikatauluiltaan.
  • Perusteista ja aikataulusta ei mitään tietoa julkisuudessa! Vähäinenkin julkitullut tieto on määrätty salaiseksi (sic).
  • On huolestuttavaa, kun edes näiden asioiden vetäjät/tekijät eivät näytä tietävän toistensa tekemisistä.
  • Vielä ihmettelen sitä, että YmpMin ei näytä saavan valmiiksi edes lopullisia rak.määr. C4 ja D5; jos ei asetuksina niin sitten oppaina. Varsinkin D5 tarvitaan akuutisti; rak.määräysten mukaisesti sen ohjeita pitäisi noudattaa jo heinäkuun alusta lukien.

22.2.2012

Cost Optimal tulee - Ympäristöministeriö ei ole valmis

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) mukainen komission lopullinen asetusehdotus Cost Optimalista tuli myöhästyneenä ulos tammikuussa; ohjeet ovat vieläkin kesken, jopa ristiriidassa asetuksen kanssa. Mitä asiasta kirjoitin TM-Rakennusmaailmassa #10/2011 (katso https://onlinebookshop.villareal.fi/) pitää edelleen paikkansa. Muutamia piirteitä seuraavassa.
  • NPV-elinkaarikustannusten laskenta, primäärienergia.
  • Laskenta-ajanjaksot 30 (asunnot ja julkiset rak.) ja 20 (kaupalliset rak.) vuotta.
  • Nyt selvästi & oikein sanottu, että sekä diskonttokorko että kustannukset ovat real.
  • Vaaditaan 2 laskentaa uusin nimikkein & määrein seuraavasti:
  • Macroeconomic calculation: ilman veroja, tukia etc, CO2-kustannukset laskettava mukaan!
  • Financial calculation: kuten investoija normaalisti.
  • Herkkyysanalyysi pakollinen diskonttokoron ja energianhinnan osalta: diskonttokorolle vähintään 2 korkokantaa, joista makrokalkyylissä toisen tulee olla 3% pa.
  • Kukin jäsenmaa kuitenkin saa itse päättää mitä laskentaperustetta ja diskonttokorkoa käyttää; ei hyvä.
  • Myös primäärienergiakertoimet, useful floor area etc jätetty jäsenmaan omaan harkintaan.
  • Toimenpidevaihtoehtoihin on uusiutuva energia otettava mukaan, RES-direktiivin määreillä; energiankulutuksen vähentäminen kuitenkin priority.
Asetus on José Manuel Barroson ukaasi, joka tulee sellaisenaan voimaan ilman kansallista käsittelyä. Vaatii kuitenkin vielä Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksymisen.

EUn keskisissä/eteläisissä jäsenmaissa Cost Optimal johtaisi rakennusten energiamääräysten kovaan kiristämiseen, mihin rahaa tuskin löytyy. Suomessa taas on vaikea löytää sellaisia määräysten tiukennuksia, jotka olisivat Cost Optimalin mukaisesti kustannustehokkaita; määräykset ovat jo tiukat. YmpMin (Pekka Kalliomäki, Maarit Haakana) tuskin saa asiaa (referenssirakennukset, laskenta, raportointi etc) valmiiksi vaadittuun 30 Jun 2012 mennessä. Ja energiaremonttimäräykset (YmpMin/Jyrki Kauppinen) taitavat hyytyä lähtökuoppiinsa.

27.10.2011

ERA17 TÖKKII

26 Oct 2011 pidettiin hankkeen ERA17 yksivuotispäivät. Paikallaolleena jäivät mieleeni mm seuraavat seikat:
  • Vuodessa ei projekti ollut saanut aikaiseksi mitään, vain pelkkiä aikomuksia.
  • Puheenjohtaja Jukka NOPONEN (Sitra) yritti yhä uudelleen puristaa esiintyjiltä positiivisia lauseita, turhaan.
  • Osmo SOININVAARA (yhdyskuntasuunnittelijako?) oli ainoa, joka suoraan tuki ERA17, varsinkin Jan Vapaavuoren kannattamaa kaupunkien vyöhykemallia, "Helsingin seutu on ympäristörikos."
  • Esa HÄRMÄLÄ (TEM) varsin suorasukaisesti tyrmäsi Soininvaaran puheet, eikä muutenkaan sanonut yhtään sanaa ERA17 puolesta. Oli myös varsin skeptinen talokohtaisesta energiantuotannosta; aurinko, tuuli.
  • Asuntoministeri Krista KIURU esiintyi asiallisesti ja sanoi suoraan, että "Ei pidä tavoitella kuuta taivaalta". Sanoi myös, että kaikki esillä olevaan kokonaisuuteen liittyvät valtion rahoitukset tulevat pienenemään. Toisti myös jo aikaisemminkin sanomansa, että kaikkien uusien rakentamisen energiamääräysten tulee olla kustannustehokkaita!!!
  • Ympäristöministeriön Teppo LEHTINEN ei sanonut mitään aiheestaan Rakentamismääräysten tiekartta, eikä mistään muustakaan. Mitään ei kuultu energiaremonttimääräysten tai uuden energiatodistuksen etenemisestä, cost optimalista puhumattakaan. Ministeri muistutti, että kaikissa muissa maissa on remonttimääräykset jo valmiina.
  • Veikko SIMUNANIEMI (Järvenpään Mestariasunnot Oy) kertoi maineikkaasta hankkeestaan. Kysyttäessä kuitenkin myönsi, että talo maksoi 15% ylimääräistä.
Hesari ei noteerannut tilaisuutta, kuten ei aikoinaan 2005 KIRA-Foorumin typerää VISIO 2010 julkistamista, jossa peräti pääministeri Matti VANHANEN todisteli vision puolesta. Visio ei toteutunut, kuten silloin paikallaolleena jo osoitinkin.