Olen vuosien ajan kirjoitellut ratamafiaa vastaan ja osoittanut kaikkien suurten ratahankkeiden (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) yhteiskunta-taloudellisenkin kannattamattomuuden. Eilen julkistettu Orpon hallituksen ohjelma sentään keskeyttikin kalleimman oikoratahankkeen. Ohjelman mukaan "Suomi-radan valmistelu keskeytetään. Jäljellä olevat varat palautetaan omistajille."
Sen sijaan Orpon lemmikki hyväksyttiin seuraavin sanoin: "Valtio toteuttaa Turun tunnin juna -hankkeen, joka käsittää Espoo–Salo-oikoradan rakentamisen ja Salo–Kupittaa-yhteysvälin parantamisen. Rakentaminen käynnistyy Espoo–Lohja ja Salo–Kupittaa-yhteysväleillä. Rakentamisvaihetta varten valtio varautuu osana investointi-ohjelmaa pääomittamaan rahoitusta kokoavaa yhtiötä, jonka osakkaina voivat valtion lisäksi olla kunnat."
Ja "Itäradan hankeyhtiön toiminta jatkuu."
Seuraavassa taulukossa näytän eri ratahankkeille esitetyt investointirahat:
Rata |
Investointi
(MEUR) |
Suomi-rata
Helsinki-Tampere |
0 |
Lentoradan
suunnittelu |
43 |
Turun Tunnin juna
-yhtiön pääomittaminen (Espoo–Lohja & Turku–Salo) |
460 |
Espoon kaupunkirata |
179 |
Rantaradan
kehittäminen |
80 |
Pääradan kehittäminen
Helsinki–Tampere, Liminka–Oulu-kaksoisraide, Tornio–Kolari -radan
sähköistäminen |
535 |
Karjalanradan
kehittäminen Luumäki–Imatra 2. vaihe |
215 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi.