Olen vuosien varrella usein kirjoittanut ratamanian typeryydestä ja mahdottomista tavoitteista. Väylävirasto on tehnyt selvityksen Helsinki-Turku -radan kannatavuudesta kolmen eri vaihtoehdon pohjalta. Seuraavassa näytetyt kannatavuusluvut perustuvat vaihtoehdon yhteiskuntataloudelliseen kannattavuuteen; jotta hanke olisi kannattava, luvun pitäisi olla >1.
Rantaradan parantaminen: Kannattavuus 0.70
Oikorata Lohjan kautta: Kannattavuus 0.44
Rantaradan kaksiraiteistaminen: Kannattavuus 0.04
Rantaradan kaksiraiteistaminen: Kannattavuus 0.04
Siis mikään vaihtoehto ei ole edes kansantaloudellisesti kannattava liiketaloudellisesta kannattavuudesta puhumattakaan. Välille Helsinki-Turku ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi liikennettä. Vaikka rata saisikin 60 MEUR EUn tukirahaa, ei kannattamaton oikorata siitä muuksi muutu. Vielä selvitys sanoo, että oikoradan vaikutus liikenteen päästöjen vähentämiseksi on vähäinen. Seuraavasta löytyy Väyläviraston hankearviointi Helsinki-Turku - Nopea junayhteys (114 p, 5.39 MB).
Samaan aikaan kuitenkin tuhlataan veronmaksajien rahaa min Timo Harakan viikolla 9 tvn A-Studiossa sanoman mukaan 300 MEUR kolmen oikoradan suunnitteluun!
Gila River Casinos & Resorts | JamBase
VastaaPoistaGila River 충청북도 출장마사지 Casinos & Resorts 청주 출장샵 is located on the banks of the Mississippi 아산 출장샵 River in Redding, Oregon, 군산 출장안마 USA 경산 출장안마 and is close to Harrah's Reno.